Aktualności

Partia Zieloni popiera Koalicję Ratujmy Rzeki

Rada Krajowa Partii Zieloni w pełni popiera poniższe stanowisko Koalicji Ratujmy Rzeki oraz skierowane do posłów i posłanek oraz senatorów i senatorek wezwanie do zastopowania niszczenia polskich rzek. Stanowisko Koalicji zostało przedstawione 2o marca 2017 r. w Sejmie RP w trakcie Obywatelskiego Wysłuchania Publicznego dotyczącego dewastacji polskiej przyrody

Koalicja Ratujmy Rzeki wzywa posłów i senatorów RP
do zrezygnowania z planów niszczenia polskich rzek

Założenia rządu dotyczące przekształcenia Odry i Wisły w sztuczne szlaki żeglowne oraz projekt Banku Światowego mający doprowadzić do dostosowania Odry do III klasy żeglowności prowadzą do zdewastowania przyrody polskich rzek. W opinii Koalicji Ratujmy Rzeki i licznych niezależnych ekspertów, działania takie nie mają uzasadnienia ekonomicznego, ekologicznego ani społecznego.

Rzeki i inne naturalne zasoby wodne Polski są coraz bardziej intensywnie eksploatowane i przekształcane. Polityka wodna, jeśli się zmienia to na gorsze, a jej twórcy pozostają głusi na apele naukowców oraz organizacji pozarządowych o zaprzestanie realizacji i planowania działań szkodliwych z zakresu regulacji, zabudowy koryt, przegradzania rzek i melioracji odwadniających ich doliny. Ignorowane są propozycje alternatywnych rozwiązań i modyfikacji w technologii, które mogłyby ograniczyć straty środowiskowe.

W chwili obecnej w Polsce wciąż dominuje anachroniczne podejście, które traktuje ekosystemy wodne jako przestrzeń do eksploatacji i do zabudowy. Chcemy to zmienić. Nie godzimy się bowiem na kontynuowanie szkodliwego modelu zarządzania wodami.

W interesie obywateli i państwa leży, by „pozostawić przestrzeń rzekom” oraz chronić retencję naturalną. Ten sposób działania daje potrójny efekt: łagodzi skutki powodzi i suszy, ogranicza koszty budowania i utrzymywania infrastruktury technicznej na rzekach oraz zachowuje przyrodę – nasze narodowe bogactwo i dziedzictwo.

Plany uregulowania minimalnych poziomów wód na rzekach i utrzymywania torów wodnych by spełniały warunki niezbędne do kursowania barek towarowych na Wiśle i Odrze nie mają uzasadnienia ekonomicznego. Doprowadzą do złej alokacji naszych podatków i powiększenia deficytu budżetowego (rząd planuje wydać na nie ok. 80 mld zł, kwotę niewątpliwie zaniżoną wobec skali zamierzeń) a nie przyniosą obiecywanych efektów. Plany te są też nieracjonalne też z powodu szkodliwej konkurencji z państwowymi kolejami oraz nieuchronnej dewastacji wyjątkowej polskiej przyrody dolin rzecznych.

Wisła i Odra były kiedyś żeglowne w zakresie na jaki pozwalały charakterystyki ich przepływów w zrównoważonych dorzeczach. Ostatnie sto lat to ciągłe niszczenie tej naturalnej równowagi przy ogromnych kosztach i ze skutkiem, jaki widzimy. Należy ten kierunek zmienić, zanim dojdzie do nieuchronnej katastrofy o ogromnych, nieodwracalnych skutkach dla społeczeństwa. Renaturyzując rzeki przywrócimy im ich naturalną żeglowność. Wystarczy dostosować statki do rzek, a nie odwrotnie.”

*Koalicja Ratujmy Rzeki powstała w 2016 r. Działa na rzecz m.in. systemowej ochrony walorów przyrodniczych i naturalnej retencji, szerokiej skali renaturyzacji cieków, ochrony i przywracania ciągłości ekologicznej, dostosowania planów rozwoju żeglugi do rzek oraz planów rozwoju sektorów gospodarki do rzek. W skład KRR wchodzi obecnie 19 organizacji:

  • Towarzystwo na Rzecz Ziemi,
  • Towarzystwo Przyjaciół Rzek Iny i Gowienicy,
  • Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA,
  • Polska Zielona Sieć,
  • Fundacja Strefa Zieleni,
  • Przyjaciele Raby,
  • Klub Przyjaciół Dunajca,
  • Zielony Instytut,
  • Klub Przyrodników,
  • Fundacja Greenmind,
  • Towarzystwo Badań i Ochrony Przyrody,
  • Mazowiecko-Świętokrzyskie Towarzystwo Ornitologiczne,
  • Fundacja Zielone Światło/Zielone Wiadomości,
  • Centrum Ochrony Mokradeł,
  • Klub Gaja,
  • Stepnicka Organizacja Turystyczna
    Nie Tylko Dla Orłów,
  • Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody “Salamandra”,
  • Fundacja WWF Polska
  • Fundacja Nasza Ziemia

Rada Krajowa Partii Zieloni

25 marca 2017 r.