
Uwagi Partii Zieloni do projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach
Przez 4 tygodnie zbieraliśmy Wasze opinie na temat rządowego projektu ustawy o systemie kaucyjnym. Stworzony na ich podstawie dokument przesłaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Będziemy w Waszym imieniu monitorować dalszy przebieg prac nad ustawą. Polska zasługuje na najlepiej działający system kaucyjny w Europie!
Uwagi Partii Zieloni do przedstawionego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach – UC98
-
- Ustawa powinna przyznawać pierwszeństw opakowaniom WIELOKROTNEGO UŻYTKU w stosunku do jednorazowych opakowań zwrotnych.
- Wzorem innych państw europejskich wprowadzających nowe systemy kaucyjne, na rynku funkcjonować powinien JEDEN OPERATOR SYSTEMU, gwarantujący nowoczesne technologicznie i jednolite standardy. Jeden operator, to spójne zasady dla wszystkich użytkowników, to efektywna kontrola społeczna i państwowa oraz możliwość zapewnienia dostępności również w małych miejscowościach.
- Włączmy ALUMINIUM – oprócz opakowań plastikowych i szklanych, ustawa powinna objąć również opakowania z aluminium, a jednocześnie wykluczać opakowania wielomateriałowe oraz te niepodlegające recyklingowi.
- Bądźmy liderem zmian i wprowadzajmy rozwiązania nowoczesne – należy maksymalnie poszerzyć system kaucyjny: słoiki szklane, wielorazowe opakowania szklane oraz takie, które możemy przetworzyć ponownie (np. po kosmetykach, posiłkach typu „katering” i „na wynos”) czy puszki z innych metali.
- Wprowadzenie OPAKOWAŃ UNIWERSALNYCH i preferencyjne traktowanie producentów, korzystających z takich rozwiązań. Na początek: uniwersalna butelka na piwo, czyli taka która może zostać ponownie użyta przez wszystkie przystępujące do systemu podmioty produkujące dany produkt. Wyrówna to szanse małych browarów, ale jednocześnie zwiększy komfort konsumentów i właścicieli sklepów.
- Wprowadzenie PREFERENCJI PODATKOWYCH DLA OPAKOWAŃ WIELORAZOWYCH – ustawa powinna zawierać zapisy dopingujące producentów do wyboru opakowań wielokrotnego użytku zamiast opakowań jednorazowych.
- Zmiana zapisu o powierzchni handlowej na POWIERZCHNIA UŻYTKOWA LOKALU – obecny zapis nie jest precyzyjnie zdefiniowany w polskim prawie. Termin “powierzchnia handlowa” nie funkcjonuje ani w systemie planowania przestrzennego ani w prawie budowlanym. Należy go zastąpić “powierzchnią użytkową lokalu” lub “powierzchnią sprzedaży”, których znaczenie jest ściśle zdefiniowane.
- Zastąpienie limitu powierzchniowego LIMITEM KAPITAŁOWO/POWIERZCHNIOWYM – w zaproponowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska formie projekt eliminuje z kluczowych obowiązków część sklepów sieci Żabka, z których ok. 8.000 ma powierzchnię często zbliżoną do 100 m2. Przy niejasnych przepisach większość placówek tej sieci może znaleźć się poniżej progu. W naszej opinii, to właśnie rodzaj sklepów, ze swoją silnie rozbudowaną siecią placówek, stanowić powinen trzon dostawców odpadów opakowaniowych. Dlatego postulujemy limit kapitałowo/powierzchniowy, który obliguje operatora sieci o określonych obrotach lub o określonej sumie powierzchni sprzedaży całej sieci (niezależnie od powierzchni pojedynczych sklepów) do odbierania pustych opakowań i odpadów opakowaniowych.
- Wszystkie placówki sklepowe czynne w niedziele, w tym stacje benzynowe, powinny obligatoryjnie uczestniczyć w programie kaucyjnym.
- DOSTĘPNOŚĆ – łatwy dostęp do systemu, niezależnie od wielkości miejsca zamieszkania i dostępnej tam infrastruktury, to podstawa. Łatwość odzyskania kaucji powinna równać się łatwości nabycia produktu. Operator systemu obligatoryjnie zapewnia minimum 1 automat do zbiórki w każdym sołectwie. Takiemu rozwiązaniu sprzyja wybór jednego operatora (patrz pkt.2).
Kluczem do sukcesu jest POWSZECHNOŚĆ SYSTEMU, czyli skala, którą zapewni wsparcie systemu łatwo dostępnymi automatami, w których szybko, prosto i bez względu na porę, każdy może zwrócić opakowania kaucyjne.