STANOWISKO RADY KRAJOWEJ ZIELONYCH Z DNIA 11 GRUDNIA 2024 W SPRAWIE WIELKOPOLSKIEGO PARKU NARODOWEGO

11.12.2024

Rada Krajowa Partii Zieloni kieruje apel do Ministry Klimatu i Środowiska, organu nadzorczego względem Wielkopolskiego Parku Narodowego, o przeprowadzenie kontroli prawidłowości funkcjonowania Wielkopolskiego Parku Narodowego, a w szczególności o:

• zbadanie prawidłowości ustalania liczebności zwierząt łownych na terenie Parku, rocznych planów łowieckich, zasadności przeprowadzania na terenie parku ponadprzeciętnych odstrzałów zwierząt łownych, zgodności liczb dzików zabijanych w ramach odstrzałów sanitarnych z zarządzeniami wojewody (ewentualnie także weryfikację liczby dzików ustalonych w zarządzeniach wojewody do odstrzału w świetle braku ognisk ASF na terenie Parku);
• zbadanie zasad dokumentowania sposobu wyboru osób nie będących pracownikami WPN, którym wydawane są upoważnienia do dokonywania odstrzałów;
• skontrolowanie treści umów dzierżawy gruntów rolnych wokół parku pod kątem postanowień zakazujących niektórych upraw stanowiących potencjalną bazę żerową dla zwierząt łownych oraz wymagających stosowania zagrażających przyrodzie parku szkodliwych nawozów oraz środków ochrony roślin;
• skontrolowanie prawidłowości prowadzenia na terenie Parku gospodarki leśnej;
• zbadanie zgodności działań obecnego dyrektora Wielkopolskiego Parku Narodowego z realizacją zadań parku, gospodarką finansową parku, dopuszczalnymi źródłami przychodów parku w świetle ponadprzeciętnych przychodów ze sprzedaży zabitych zwierząt;
• ustalenie przyczyn, dla których dla Parku nie został przyjęty dotychczas plan ochrony (park działa w oparciu o zadania ochronne);
• zweryfikowanie realizacji przez WPN wniosków – zaleceń NIK zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z 2019 r.;
• zbadanie legalności wydawania środków finansowych parku na wytaczanie spraw karnych i cywilnych oraz kierowania donosów do pracodawcy na byłego pracownika Parku, Miłosza Wagnera;
• spowodowanie wycofania przez WPN wszystkich działań prawnych podjętych przeciwko Miłoszowi Wagnerowi, w duchu i na wzór wezwania, które skierował

Minister Mikołaj Dorożała do Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych;
w przypadku potwierdzenia przez Ministrę występowania nieprawidłowości w ww. obszarach, niezwłoczne odwołanie obecnego Dyrektora Parku z jego funkcji.
W ostatnim czasie Wielkopolski Park Narodowy, kierowany przez czynnego myśliwego, dyrektora Zbigniewa Sołtysińskiego, podejmuje zmasowane działania prawne typu SLAPP (z ang. Strategic Lawsuit Against Public Participation) przeciwko byłemu wieloletniemu pracownikowi WPN, Miłoszowi Wagnerowi, członkowi partii Zieloni, zaangażowanemu od ponad 30 lat w działania na rzecz przyrody, w odwecie za zasygnalizowanie w wywiadzie dla Gazety Wyborczej zaobserwowanych nieprawidłowości w funkcjonowaniu Parku, a w szczególności procederu nadzwyczajnej w skali kraju liczby odstrzałów oraz ogromnych przychodów osiąganych ze sprzedaży zabijanych tam zwierząt.

W ramach działań odwetowych przeciwko Miłoszowi Wagnerowi Dyrektor Wielkopolskiego Parku Narodowego:
• złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przez Miłosza Wagnera przestępstwa uporczywego nękania (art. 190a kk) w związku z kierowaniem do WPN pytań w trybie udostępnienia informacji publicznej (!) (działanie nr 1 – sprawa karna, umorzona przez prokuraturę z uwagi na brak znamion czynu zabronionego);
• następnie, działając jako Wielkopolski Park Narodowy, wniósł prywatny akt oskarżenia przeciwko Miłoszowi Wagnerowi za zniesławienie – także w związku z artykułem prasowym (działanie nr 2 – sprawa karna z 212 kk, umorzona przez sąd);
• wytoczył, również jako Wielkopolski Park Narodowy, pozew cywilny o ochronę dóbr osobistych osoby prawnej (WPN) wobec Miłosza Wagnera w związku z ww. artykułem (art. 43 kc) (działanie nr 3 – sprawa cywilna – sprawa w toku);
• w ostatnich dniach przekazał pismo do pracodawcy Miłosza Wagnera (!), Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, sugerujące, że pracodawca powinien go zwolnić z pracy! (działanie nr 4).

We wszystkich sprawach WPN korzysta ze wsparcia z jednej z najdroższych, renomowanych kancelarii prawnych. Przypomnijmy, że zgodnie Ustawą o ochronie przyrody do zadań parków narodowych należy przede wszystkim „prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów” oraz prowadzenie edukacji przyrodniczej. Zgodnie z ustawą także, park narodowy z uzyskiwanych przychodów powinien pokrywać wydatki służące wyłącznie finansowaniu zadań określonych w ustawie.

Czy wydawanie środków finansowych parku narodowego na ochronę dobrego imienia parku i działania odwetowe przeciwko sygnaliście mieszczą się w celach i zadaniach parku narodowego?

Powodem ww. działań SLAPP-ingowych są niewygodne dla Dyrektora Parku dane i informacje, które ukazują się w prasie, a które stawiają pod znakiem zapytania o zgodność z prawem działań Parku. Od lat kwestia wykonywania odstrzałów w WPN oburza opinię publiczną. Mieszkańcy okolic Parku pisali w tej sprawie petycje do Ministerstwa kilka lat temu. W 2018 r. NIK przeprowadził kontrolę doraźną w WPN, która częściowo objęła okres, w którym Zbigniew Sołtysiński był dyrektorem Parku, i już wówczas stwierdziła szereg nieprawidłowości dot. m. in. wykonywania odstrzałów. Niepokojące są także działania Parku w obszarze połowów ryb, teoretycznie zakazanych w parku. W prasie ukazały się artykuły, informujące o kumoterstwie w kadrze kierowniczej parku oraz o nieprawidłowościach w prowadzeniu postępowań w sprawach zamówień publicznych.

Od czasu, gdy Dyrektorem Parku został Zbigniew Sołtysiński, czynny myśliwy, w latach 2017–2022, w Wielkopolskim Parku Narodowym, piętnastym pod względem wielkości parku narodowym w Polsce, zabito w ramach tzw. odstrzałów redukcyjnych i sanitarnych najwięcej zwierząt spośród wszystkich parków narodowych (ponad 3,5 tysiąca), tj. dwukrotnie więcej niż w pięciokrotnie większym Kampinoskim Parku Narodowym. Na sprzedaży zabitych w ranach odstrzałów zwierząt WPN w latach 2017-2022 zarobił prawie 700 tys. zł, tj. dwukrotnie więcej niż pięciokrotnie większy Kampinoski Park Narodowy. Dla porównania w trzykrotnie większym Tatrzańskim Parku Narodowym nie odstrzelono żadnego zwierzęcia w tym samym okresie.

Czy tak masowe odstrzały w parku narodowym służą celom i zadaniom, które ustawa stawia przed tą najwyższą formą ochrony? Czy osiąganie przychodów ze sprzedaży zabitych w polowaniach zwierząt jest odpowiednim źródłem przychodu parku narodowego?

Dlaczego, w świetle tak licznych artykułów prasowych i udostępnionych tam danych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska do tej pory nie skontrolowało odpowiednio Dyrektora Parku w obszarze prowadzonych przez niego działań i podejmowanych działań – kadrowych, finansowych i przyrodniczych? Dlaczego dla Parku nadal nie został przyjęty plan ochrony?

Jako Zieloni z niepokojem i rosnącym oburzeniem patrzymy na tę sytuację. Wzywamy Ministerstwo Klimatu i Środowiska, sprawujące nadzór nad WPN, do zweryfikowania wszystkich powyższych informacji oraz podjęcia stosownych działań w ramach kompetencji przysługującej ministerstwu na mocy ustawy o ochronie przyrody!